Pasaulyje būtų sunku suskaičiuoti visus lėktuvų modelius, kurie naudojo VW oru aušinamus variklius. Bendrai kolekcijai dar viena gan populiari konstrukcija turinti VW variklius.
1963 metais Jungtinėse Amerikos Valstijose užregistruota ir iki šių dienų įvairiose pasaulio šalyse gyvuojanti lenktyninių automobilių sporto šaka Formula Vee, naudojanti Vabalo dalis. Tokiu pačiu pavadinimu Jungtinėse Valstijose aktyviai kultivuota lenktyninių lėktuvų sporto šaka Formula V. Tai maži lėktuvai, naudoję Volkswagen oru aušinamus variklius.
Formula V Air Racing istorijos šaknys siekia 1964 metus, kai Amerikoje pradėtos rengti aviacijos lenktynės, skriejant aerodrome uždaru ratu. 1969 metais aviacijos lenktynininkas ir konstruktorius Steve Wittman (1904-1995), Amerikos Eksperimentinių lėktuvų asociacijai pristatė lėktuvo projektą, skirtą 1600 cm3 lėktuvų klasei. Projektas pavadintas Formula V vardu, nes lėktuvams numatyti Volkswagen oru aušinami varikliai. Lėktuvas turėjo nuosavą bendromis taisyklėmis apibrėžtą konstrukciją ir dizaino formą. Sukurtos dvi konstrukcijos, kurios naudotos Formula Vee aviacijos lenktynėms, tai Wittman V-Witt ir Monnett Sonerai.
Lėktuvo rėmas suvirintas iš plieninių vamzdelių ir aptrauktas drobe, priekis uždengtas stiklo audinio ir aliuminio gaubtais, visa sparnų konstrukcija pagaminta iš aliuminio.
Lenktynių taisyklės.
Pagal Formula V taisyklių nuostatas, lėktuvai lenktyniaudavo ovalo formos, apytikriai 1600 metrų ilgio ir 800 metrų pločio žiede. Viename pakilime galėdavo lenktyniauti ne daugiau kaip šeši lėktuvai, lenktynių distancija 8 ratai, vieno rato atstumas 3.2 km. Aukščio riba negalėjo būti mažesnė nei 15 metrų ir ne didesnė nei 30 metrų. Pilonais pažymėtų posūkių kirtimas baudžiamas laiko bauda. Starto vietas nulemdavo išankstiniai kvalifikaciniai skrydžiai. Čempionato dienomis, vienos dienos metu startuodavo dvi grupės. Piniginiais prizais apdovanojami visi lenktynių dalyviai.
Formula V pirmieji lėktuvai sukurti ir pastatyti 1970 metais, o čempionatai rengti nuo 1977 iki 1997 metų, nors šios konstrukcijos lėktuvai skraido ir dabar.
Bendros Formula V lėktuvų charakteristikos: variklis 1600 cc, 65 AG; maksimalus greitis 266 km/val; kilimo greitis 5.1 m/s; skrydžio nuotolis 635 km; sparnų mostas 5.36 m; tuščio svoris 195 kg; lenktynių metu perkrova posūkiuose siekdavo iki 2.2 G.
Oficialus Formula Vee Air Racing tinklalapis: http://www.formulav.com/
Pilotų ir lėktuvų sąrašas: http://www.formulav.com/teams99.htm
Formula Vee Bluebery komandos tinklalapis: http://www.totalracing.com/bluebery/
Apie Formula V Air Racing Vikipedijoje: http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_V_Air_Racing
Video pristatymas:
Formula Vee Air Racing- Compilation
http://www.youtube.com/watch?v=1vTm8vZ-5aM
1996 m. etapas Čikagoje, Formula Vee lenktynių transliacijos įrašas:
Formula Vee Air Racing at Chicago, 1996
http://www.youtube.com/watch?v=O4NDhyuUIKk
1. 1972 metų žurnalo Popular Mechanics nuotrauka ir aprašymas.
2. 1974 metų rugpjūtis, variklio nuotrauka.
Nuotrauka paimta iš straipsnio -> Popular Mechanics 1974 rugpjūtis
VW ir aviacija
Kelios Formula V lėktuvų nuotraukos paimtos iš jau minėtų tinklalapių:
http://www.formulav.com/ ir http://www.totalracing.com/bluebery/
1. Formula V, Monnett Sonerai konstrukcija. Bluebery komandos lėktuvas.
2. Formula V, Monnett Sonerai konstrukcija.
3. Formula V, Wittman V-Witt konstrukcija.
http://www.formulav.com/ ir http://www.totalracing.com/bluebery/
1. Formula V, Monnett Sonerai konstrukcija. Bluebery komandos lėktuvas.
2. Formula V, Monnett Sonerai konstrukcija.
3. Formula V, Wittman V-Witt konstrukcija.