Formulė V, tai lenktyninės formulės ženklas, atsiradęs 1963 metais Jungtinėse Amerikos Valstijose. Lenktyniniam automobiliui panaudotos serijinės VW Vabalo dalys - variklis, pavarų dėžė, pakaba, dauguma dalių ir net ratai. Kėbulas gamintas iš plieno vamzdžių, su stiklo audinio ir aliuminio kėbulu. Geresniam svorio centro paskirstymui, formulės variklis įkomponuotas ne taip, kaip įprastuose to meto serijiniuose VW automobiliuose, o variklio ir pavarų dėžės bloką apsukus, tai yra taip, kaip įprasta visose formulėse dabar. Įdomu pabrėžti, kad pirmą kartą lenktyniniuose automobiliuose tokią variklio ir pavarų dėžės komponuotę, dar 1934-aisiais panaudojo Ferdinandas Porsche automobilyje Auto Union.
Šios nebrangios V formulės tikslas buvo suteikti galimybę vidutines pajamas turinčioms sporto komandoms dalyvauti žiedinėse lenktynėse. Tuo metu ši formulė buvo naujos kartos formulė apskritai. Formulė V greitai vystėsi ir keitėsi, vėliau ši formulė peraugo į galingesnę ir greitesnę klasę ''Super V''.
Savo karjeras Formulėje V yra pradėję tokie žymūs lenktynininkai, kaip Niki Lauda, Emerson Fittipaldi, Keke Rosberg, Nelson Piquet ir daugelis kitų.
Formulė V 1300
Pirmą kartą Formulė V užregistruota Jungtinėse Amerikos Valstijose 1963 metais SCCA (JAV sportinių automobilių klubas). Kaip nauja klasė Formulė V ėmė greitai plisti ir taip pat greitai įsisavinta kitose pasaulio šalyse.
Iš JAV į Europos žemyną ši formulė atkeliavo 1965 metais. Pirmosios šios mažos klasės formulės lenktynės Europoje įvyko 1965 metų liepos 4-tą dieną Niurnberge, Norisring žiede.
Pirmosios V formulės turėjo 1,2 litro darbinio tūrio Vabalo variklį. 34 arklio galias turintis variklis pasiekdavo nedidelį 150 km/h greitį.
1966 metais formulėms pradėti montuoti 1,3 litro varikliai. Tais pačiais metais Europoje formulė pervadinta "Formula V Europe". 1,3 litro darbinio tūrio variklis dabar išvystė 52 arklio galias. Nuo 1969 metų, pakeitus vožtuvų paskirstymo velenėlio parametrus, 1,3 variklis pasiekė 75 arklio galias.
1. Formulė V, komanda Olympic, Werner Hannelore, Niurburgringas, 1969 metai.
1973 metais nuėmus orinį aušinimą, galingumas padidėjo iki 100 AG. Lenktynininkas Keke Rosberg Niurburgringo žiedą įveikdavo vidutiniu 153 km/h greičiu.
Nuo pat šios formulės įkūrimo pradžios iki 1977 metų, Formulė V buvo remiama Volkswagen gamintojo. 1977 metais Vokietijoje ši formulė perėjo sporto klubo žinion.
Formulė Super V
1971 metais formulėms pradėjus montuoti opozicinį oru aušinamą Typ 4 (411/412) automobilio variklį, atsirado formulė Super-V. Prieš tai naudoti Typ 3 automobilio varikliai turėjo 1,6 litro darbinį tūrį, o Typ 4 varikliai Volkswageno gamintojų serijiniu būdu gaminti 1,7 ir 1,8 variantuose, todėl specialiai formulei VW gamykloje pagaminti 1,6 tūrio varikliai. Jų galia galėjo siekti net 150 arklio galių, tačiau didinant galingumą, mažėjo variklio patikimumas.
2. Formulė Super V. Komandos Kaimann ir Lola, 1975 metai.
Nuo 1978 metų Formulėje Super V naudoti 1,6 darbinio tūrio vandeniu aušinami varikliai, kurie naudoti VW Passat, Golf ir Scirocco automobilių gamyboje. Jų galia siekė 110 AG. Kai kurių formulėje naudotų variklių galia siekė 180 AG, variklio apsisukimų skaičius 8000 aps/min, o greitis 250 km/h. Formulė Super V gyvavo iki 1982 metų.
Žymiausieji lenktynininkai savo jaunystėje dalyvavę Formulės V lenktynėse: Harald Ertl, Emerson Fittipaldi, Helmut Koinigg, Niki Lauda, Arie Luyendyk, Dr. Helmut Marko, Jochen Mass, Klaus Niedzwiedz, Nelson Piquet, Jochen Rindt, Keke Rosberg, Marc Surer, Hannelore Werner.
Gamintojai, prisidėję prie Formulės V gamybos: Austro, Autodynamics, Beach-Car, Form-Car, Fuchs, Kaimann, McNamara, Motul, Olympic, RSM, Veemax.
3. Trumpas Formula Vee apibūdinimas 1967 metų Popular Mechanics žurnale.
1968 metai, trumpa Formula Vee apybraiža, filmuota Vokietijoje S¸dschleife trasoje (N¸rburgring):
http://www.youtube.com/watch?v=8BndqNQ3GGI
Straipsnio nuotraukos ir tekstas iš čia: http://de.wikipedia.org/wiki/Formel_V
Formulė V (Formula Vee)
Formulė V šiandien
Nors Formulė V klestėjo ir buvo labai populiari 60-taisiais ir 70-taisiais, tačiau ji nėra išnykusi ir tebegyvuoja iki šiol. Ne vienoje šalyje šiuo metu organizuojamos Formulės V lenktynės, kurios labiausiai populiarios jaunųjų sportininkų tarpe.
2005 metų duomenimis, lenktynėms paruoštas Formulės V automobilis kainuoja apie 18.000 dolerių. Automobilį galima kaip komplektą įsigyti už 8000 dolerių (be VW dalių). Vienų varžybų savikaina 700 dolerių.
Šiuolaikinės Formula Vee Britanijos klubo pagrindiniai duomenys ir taisyklės:
Formulės V išlaikymas yra palyginus pigus ir nesunkiai prieinamas visiems siekiančiams išbandyti savo jėgas asfaltuotoje lenktynių trasoje. Formulė V, tai vienvietis lenktyninis automobilis, turintis serijines ir standartines VW Vabalo dalis. 1300 cm3 variklis, standartinė pavarų dėžė, stabdžiai, įprastos priekinė ir galinė pakaba ñ visa tai, serijiniai VW Vabalo gaminiai.
Vabalas jau nebegaminamas, tačiau atsargines VW dalis nuolatos tiekia keli dideli nacionaliniai tiekėjai ir dalių visada galima gauti iš savo artimiausio VW dalių atstovo. Svarbu ir tai, kad jų galima gauti ir keistis su įvairiomis Formulės V komandų dirbtuvėmis šalyje.
Visiems formulėms dalyvaujančioms lenktynėse, privaloma laikytis bendrų nuostatų. Variklio charakteristikos visiems galioja vienodos, visiems privaloma naudoti tik Dunlop gamintojo padangas, kurios dar skirstomos į dvi rūšis ñ sausai arba šlapiai kelio dangai. Jokie sparnai ar kėbulo priedai taip pat neleidžiami. Techniniai reikalavimai privalo formulę padaryti kiek įmanoma paprastesnę.
Visi šie griežti techniniai apribojimai skirti vairavimo talentui pabrėžti. Siekiama išryškinti geriausius lenktynininkus.
Formulė V, tai vienvietis, neapribotos formos automobilis. Tarp daugybės konstrukcijų galima rasti daugiau ar mažiau pridengtų ar atvirų kėbulo ir važiuoklės konstrukcijų. Daug Formulės V automobilių kėbulų yra pagamintų iš formulės Ford Kent kėbulo.
Draudžiami bet kokie aerodinaminiai elementai ir apribotas minimalus leidžiamas svoris, tai sulygina visų teises ir sumažina išlaidas. Variklio darbinis tūris 1300 cm3, modelis VW Typ 1/2/3, apribotas stūmoklio dydis (diametras ir eiga). Suspaudimo laipsnis ir vožtuvų velenėlis neribojamas. Variklio galia - 85 arklio galios, vidutinis greitis 150 km/h. Priekinė pakaba, svirtys, ašys ir torsionai ñ Volkswagen. Dauguma galinės pakabos elementų taip pat turi būti panaudoti VW gamintojo. Priekiniai stabdžiai gali būti diskiniai arba būgniniai, galiniai stabdžiai turi būti būgniniai.
Pavarų dėžės perdavimo santykiai turi nesiskirti nuo įprastų standartinių VW pavarų dėžių. Bet kokie pavarų dėžės kontrolės elementai ir traukos kontrolė yra draudžiama. Kaip ir minėta, visi naudoja tik vieno gamintojo padangas.
Britanijoje Formulei V vadovauja klubas ''750 Motor Club'', kuris vadovaujasi žemomis lenktynių išlaidomis. Varžybos prasideda kovo mėnesį ir baigiasi spalį. Per metus šalies Formulės V čempionate vyksta apytiksliai 15 etapų. Etapai išdėstyti po visą šalį, nuo Brands Hatch iki Oulton Park, kad nors vienos varžybų etapas įvyktų kiek įmanoma arčiau jūsų. Vieno sezono išlaidos sudaro nuo 3000 iki 6000 svarų. Dėl to, kad sumažinti savo kelionių išlaidas, galite rinktis žiedines trasas, kurios yra arčiau jūsų, nes dalyvauti visose varžybose neprivaloma.
''750 Motor-Club'' klubo stojamieji, nario ir registracijos mokesčiai, šalyje tarp visų klubų yra mažiausi.
Varžybų metu kvalifikacija vyksta ryte, jos trukmė 15 minučių. Popietėje prasideda lenktynės, kurių metu nuvažiuojama 10 ratų.
Šiuo metu Formulė V yra tokia populiari, kad dėl didelio naujokų skaičiaus savaitgaliais kartais tenka organizuoti net dvi lenktynes.
Įgavę patirties lenktynėse, su savo formule vėliau jėgas galėsite išbandyti Vokietijos Formulės V lenktynių serijoje Niurburgringe ir Hockenheime.
Sportinių komandų Formulės V tinklalapiai:
Vokietija: http://www.formel-v.eu/
Britanija: http://www.veecentre.com/
Britanija: http://www.formulavee.co.uk/
Airija: http://www.formulavee.ie/
JAV: http://www.formulavee.org/
Kanada: http://www.formula1200.com/
PAR: http://www.formulaveesa.org.za/
Australija: http://www.fvee.org.au/
Naujoji Zelandija: http://www.formulafirst.co.nz/
Kelios 2007 metų Formulės V akimirkos iš įvairių šalių:
1. Britanija, Cadwell Park, 2007 metų rugsėjis.
Didesnė nuotrauka: http://www.flickr.com/photos/numbersixt ... 6/sizes/o/
2. Britanijos Formulės V lyderis Martin Galpin. Didesnė nuotrauka: http://www.flickr.com/photos/numbersixt ... 6/sizes/o/
3. Britanijos Formulės V lyderis Martin Galpin. Didesnė nuotrauka: http://www.flickr.com/photos/numbersixt ... 5/sizes/o/
4. Didesnė nuotrauka: http://www.flickr.com/photos/woodsidemo ... 8/sizes/l/
6. Didesnė nuotrauka: http://www.flickr.com/photos/90995313@N ... 5/sizes/l/
7. Didesnė nuotrauka: http://www.flickr.com/photos/11391187@N ... 7/sizes/l/
2003 metai, Australijos Formula Vee lenktynių etapas:
http://www.youtube.com/watch?v=ecjZ_qL0bxY
Formula Vee Race @ Eastern Creek 2003 - Australia
Nuotraukų kolekcija Formula Vee tema:
http://www.flickr.com/search/?q=Formula+Vee&m=text
Nors Formulė V klestėjo ir buvo labai populiari 60-taisiais ir 70-taisiais, tačiau ji nėra išnykusi ir tebegyvuoja iki šiol. Ne vienoje šalyje šiuo metu organizuojamos Formulės V lenktynės, kurios labiausiai populiarios jaunųjų sportininkų tarpe.
2005 metų duomenimis, lenktynėms paruoštas Formulės V automobilis kainuoja apie 18.000 dolerių. Automobilį galima kaip komplektą įsigyti už 8000 dolerių (be VW dalių). Vienų varžybų savikaina 700 dolerių.
Šiuolaikinės Formula Vee Britanijos klubo pagrindiniai duomenys ir taisyklės:
Formulės V išlaikymas yra palyginus pigus ir nesunkiai prieinamas visiems siekiančiams išbandyti savo jėgas asfaltuotoje lenktynių trasoje. Formulė V, tai vienvietis lenktyninis automobilis, turintis serijines ir standartines VW Vabalo dalis. 1300 cm3 variklis, standartinė pavarų dėžė, stabdžiai, įprastos priekinė ir galinė pakaba ñ visa tai, serijiniai VW Vabalo gaminiai.
Vabalas jau nebegaminamas, tačiau atsargines VW dalis nuolatos tiekia keli dideli nacionaliniai tiekėjai ir dalių visada galima gauti iš savo artimiausio VW dalių atstovo. Svarbu ir tai, kad jų galima gauti ir keistis su įvairiomis Formulės V komandų dirbtuvėmis šalyje.
Visiems formulėms dalyvaujančioms lenktynėse, privaloma laikytis bendrų nuostatų. Variklio charakteristikos visiems galioja vienodos, visiems privaloma naudoti tik Dunlop gamintojo padangas, kurios dar skirstomos į dvi rūšis ñ sausai arba šlapiai kelio dangai. Jokie sparnai ar kėbulo priedai taip pat neleidžiami. Techniniai reikalavimai privalo formulę padaryti kiek įmanoma paprastesnę.
Visi šie griežti techniniai apribojimai skirti vairavimo talentui pabrėžti. Siekiama išryškinti geriausius lenktynininkus.
Formulė V, tai vienvietis, neapribotos formos automobilis. Tarp daugybės konstrukcijų galima rasti daugiau ar mažiau pridengtų ar atvirų kėbulo ir važiuoklės konstrukcijų. Daug Formulės V automobilių kėbulų yra pagamintų iš formulės Ford Kent kėbulo.
Draudžiami bet kokie aerodinaminiai elementai ir apribotas minimalus leidžiamas svoris, tai sulygina visų teises ir sumažina išlaidas. Variklio darbinis tūris 1300 cm3, modelis VW Typ 1/2/3, apribotas stūmoklio dydis (diametras ir eiga). Suspaudimo laipsnis ir vožtuvų velenėlis neribojamas. Variklio galia - 85 arklio galios, vidutinis greitis 150 km/h. Priekinė pakaba, svirtys, ašys ir torsionai ñ Volkswagen. Dauguma galinės pakabos elementų taip pat turi būti panaudoti VW gamintojo. Priekiniai stabdžiai gali būti diskiniai arba būgniniai, galiniai stabdžiai turi būti būgniniai.
Pavarų dėžės perdavimo santykiai turi nesiskirti nuo įprastų standartinių VW pavarų dėžių. Bet kokie pavarų dėžės kontrolės elementai ir traukos kontrolė yra draudžiama. Kaip ir minėta, visi naudoja tik vieno gamintojo padangas.
Britanijoje Formulei V vadovauja klubas ''750 Motor Club'', kuris vadovaujasi žemomis lenktynių išlaidomis. Varžybos prasideda kovo mėnesį ir baigiasi spalį. Per metus šalies Formulės V čempionate vyksta apytiksliai 15 etapų. Etapai išdėstyti po visą šalį, nuo Brands Hatch iki Oulton Park, kad nors vienos varžybų etapas įvyktų kiek įmanoma arčiau jūsų. Vieno sezono išlaidos sudaro nuo 3000 iki 6000 svarų. Dėl to, kad sumažinti savo kelionių išlaidas, galite rinktis žiedines trasas, kurios yra arčiau jūsų, nes dalyvauti visose varžybose neprivaloma.
''750 Motor-Club'' klubo stojamieji, nario ir registracijos mokesčiai, šalyje tarp visų klubų yra mažiausi.
Varžybų metu kvalifikacija vyksta ryte, jos trukmė 15 minučių. Popietėje prasideda lenktynės, kurių metu nuvažiuojama 10 ratų.
Šiuo metu Formulė V yra tokia populiari, kad dėl didelio naujokų skaičiaus savaitgaliais kartais tenka organizuoti net dvi lenktynes.
Įgavę patirties lenktynėse, su savo formule vėliau jėgas galėsite išbandyti Vokietijos Formulės V lenktynių serijoje Niurburgringe ir Hockenheime.
Sportinių komandų Formulės V tinklalapiai:
Vokietija: http://www.formel-v.eu/
Britanija: http://www.veecentre.com/
Britanija: http://www.formulavee.co.uk/
Airija: http://www.formulavee.ie/
JAV: http://www.formulavee.org/
Kanada: http://www.formula1200.com/
PAR: http://www.formulaveesa.org.za/
Australija: http://www.fvee.org.au/
Naujoji Zelandija: http://www.formulafirst.co.nz/
Kelios 2007 metų Formulės V akimirkos iš įvairių šalių:
1. Britanija, Cadwell Park, 2007 metų rugsėjis.
Didesnė nuotrauka: http://www.flickr.com/photos/numbersixt ... 6/sizes/o/
2. Britanijos Formulės V lyderis Martin Galpin. Didesnė nuotrauka: http://www.flickr.com/photos/numbersixt ... 6/sizes/o/
3. Britanijos Formulės V lyderis Martin Galpin. Didesnė nuotrauka: http://www.flickr.com/photos/numbersixt ... 5/sizes/o/
4. Didesnė nuotrauka: http://www.flickr.com/photos/woodsidemo ... 8/sizes/l/
6. Didesnė nuotrauka: http://www.flickr.com/photos/90995313@N ... 5/sizes/l/
7. Didesnė nuotrauka: http://www.flickr.com/photos/11391187@N ... 7/sizes/l/
2003 metai, Australijos Formula Vee lenktynių etapas:
http://www.youtube.com/watch?v=ecjZ_qL0bxY
Formula Vee Race @ Eastern Creek 2003 - Australia
Nuotraukų kolekcija Formula Vee tema:
http://www.flickr.com/search/?q=Formula+Vee&m=text