Įdomios nuotraukos

Įvairūs patarimai, vertingos nuorodos, istorinė apžvalga
Post Reply
User avatar
Sigis
Posts: 5429
Joined: 2007 Mar 23 Fri, 2:45
Location: Sos tinė

Post by Sigis »

Žiūrėdamas Mindaugo olandiškas nuotraukas pagalvojau, ar kadaise ir olandai ar kiti kaimynai nebuvo kuoktelėję ir kada nors nevažinėjo kairiąja kelio puse kaip švedai. Štai švedams ilgai teko kapanotis tame nesusipratime, jis išliko net iki šiol. Apie šią istoriją galima pasiskaityti Vikipedijoje:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dagen_H

Trumpai apie šią istoriją lietuviškai - Dagen H (Diena H - eismas dešiniąja puse - Hˆgertrafik)

Švedai tvarką važinėti kairiąja kelio puse įvedė dar XVIII amžiaus pradžioje, o XX amžiaus antroje pusėje Švedija liko vienintele Europos kontinentine šalimi, kurioje buvo važinėjama kairiąja kelio puse, nepaisant to, kad daugumos švedų automobilių vairai buvo taip pat kairėje pusėje.
1955 metais referendume, 83% švedų eilinį kartą vėl pasisakė už eismą kairiąją kelio puse, nors tai sudarė daug nepatogumų kertant Danijos, Suomijos, o ypač Norvegijos sieną, su kuria jungė daugybė šalies kelių. Atvykusiems svečiams automobiliu į Švediją, taip pat reikėjo pratintis važiuoti kairiąja kelio puse.

1963 metais Švedijos vyriausybė sukūrė komisiją, kuri paruoštų sąlygas eismą perkelti į dešinę kelio pusę. Deja, tai padaryti buvo pakankamai keblu. Reikėjo pastatyti naujus kelio ženklus ir kitoje kelio pusėje pastatyti šviesoforus, perdaryti dauguma sankryžų, vienpusio eismo keliuose perkelti autobusų stoteles, visiems automobiliams privaloma atitinkamai sureguliuoti žibintus. Tuo pačiu teko paruošti naujus kelio žymėjimus ir geltoną spalvą pakeisti į baltą.

Visuomeninis transportas taip pat buvo komplikuotas, visi autobusų ir troleibusų vairai buvo sumontuoti dešinėje, o durys keleiviams laipinti kairėje. Nuo 1963 metų prasidėjus eismo perkėlimo procesui, švedų gamintojai pagamino 8000 autobusų su durimis abiejose pusėse.

Didelį dėmesį imta skirti gyventojų informacijai, išleista ir išplatinta 30-ties puslapių išsami informacinė knygelė, taip pat sukurtas specialus logotipas, jį vaizduojant ant pieno pakelių ar net ant vyriškų ir moteriškų kelnaičių. Radijas transliavo informacinę švietėjišką dainelę "Laikykis dešinės, Svensonai" -> Youtube garso įrašas

Perėjimo į dešinę kelio pusę "Diena H" numatyta 1967 metų rugsėjo 3 dieną (sekmadienį) 5:00 valandą ryto. Tą naktį, nuo 1 iki 6 valandos uždraustas nuosavo transporto eismas (išskyrus ekstra atvejus), o Stokholme draudimas galiojo nuo šeštadienio ryto 10 valandos, iki 15 valandos sekmadienio, nes tuo laikotarpiu tarnybos perstatinėjo eismo įrangą.
Rugsėjo 3-čiosios rytą, 4:50 valandą, visi privalėjo sustoti, pervažiuoti į dešinę kelio pusę ir sustoti, tęsti kelionę galima buvo 5:00 valandą. Be to, pirmuoju eismo perkėlimo laikotarpiu visi privalėjo važinėti 10 km/h mažesniu greičiu.

Visumoje akcija vyko ramiai, neužregistruotas nei vienas rimtesnis eismo įvykis tiesiogiai susijęs su perėjimu į kitą eismo juostą. Pirmuosius du metus po eismo perkėlimo, Švedijoje net užfiksuotas sumažėjęs avaringumas. Vėliau, visiems apsipratus su naująją tvarka ir naujomis eismo taisyklėmis, vairuotojai tapo mažiau atidesni ir avaringumo lygis pakilo į ankstesnį lygį.

Nežiūrint į tai, kad 1967 metais visas Švedijos eismas perkeltas į dešinę kelio pusę, metro ir geležinkeliai Švedijoje važinėja kaire kelio puse iki šiol. Nors tame nėra nieko keisto, nes kai kuriose Europos šalyse yra geležinkelio ruožų, kuriuose taip pat važinėjama kairiąja kelio puse, nes tuos geležinkelio ruožus prieš šimtmetį projektavo anglų projektuotojai.


1964 m. Švedija, Gˆteborgas, nuotrauka iš -> Thesamba

Didelė '50-'60-tų metų švediškų nuotraukų kolekcija Thesambos fotogalerijoje:
http://www.thesamba.com/vw/forum/album_ ... ts=summary

Švedų televizijos reportažas - "Dešinys ar kairys eismas?" (apie 1965 m.):
http://www.youtube.com/watch?v=j4pc-LBZxfU&p
User avatar
dzo_marija
Posts: 1695
Joined: 2007 Oct 22 Mon, 8:38
Location: Vilnius

Post by dzo_marija »

Mes universitete juokavome, jog reikia kas keletą metų keisti važiavimo puses ir taip žymiai sumažintume avaringumą.

Atsikėlei po sausio 1d. ir kairia puse važiuoji... :)
User avatar
Mindaugas
Posts: 883
Joined: 2007 May 10 Thu, 10:01
Location: Vilnius

Post by Mindaugas »

Per savaite papuole po ranka pora reklameliu, kurias verta pasideti i archyva..
VW T1 '65
VW T2 '72
VW T3 '82 westfalia aircooled
VW T3' 87 doka SY
User avatar
Sigis
Posts: 5429
Joined: 2007 Mar 23 Fri, 2:45
Location: Sos tinė

Post by Sigis »

Šiek tiek ankstesniais laikais, panašiose reklamose ir skrajutėse, dažnai naudotas Vabalas, laikui bėgant, kad nesikartoti, reklamų kūrėjai dairosi jau ir kitų automobilių :)
User avatar
PauliusT3
Posts: 428
Joined: 2009 Dec 30 Wed, 19:21

Post by PauliusT3 »

lietuviskas low ride
-> didesnė
VW T3 westfalia
User avatar
dzo_marija
Posts: 1695
Joined: 2007 Oct 22 Mon, 8:38
Location: Vilnius

Post by dzo_marija »

Čia ne low ride, o potato ride :D...
Sigitas.

Post by Sigitas. »

User avatar
Mindaugas
Posts: 883
Joined: 2007 May 10 Thu, 10:01
Location: Vilnius

Post by Mindaugas »

Ale kaip gaila, kad jis panaudotas tik paveikslelio pavidalu.. Mergaites sake ieskojo tikro, bet nesekmingai...
VW T1 '65
VW T2 '72
VW T3 '82 westfalia aircooled
VW T3' 87 doka SY
User avatar
dzo_marija
Posts: 1695
Joined: 2007 Oct 22 Mon, 8:38
Location: Vilnius

Post by dzo_marija »

Linkėjimai iš Latvijos... :)
User avatar
Saulius
Posts: 504
Joined: 2007 Sep 02 Sun, 16:25
Location: Kaunietis

Post by Saulius »

dzo_marija wrote:Linkėjimai iš Latvijos... :)
...geruli busika Kristijanas pasidare :!:
Post Reply