Straipsnio autorius Linas Barščevičius
ìVW Bulliė jubiliejus atšvęstas triukšmingai ir gausiai
Šį rudenį sukako lygiai 60 metų, kaip debiutavo pirmasis ìVolkswagen Transporterė modelis, liaudyje meiliai vadintas ìBulliė vardu. Tiksliau, 1947 m. buvo sukurta jo koncepcija ir nubraižyti pirmieji brėžiniai, o pirmasis automobilis nuo konvejerio nuriedėjo po trejų metų.
Garbingo jubiliejaus proga spalio 5-7 dienomis Hanoveryje įvyko grandiozinis renginys.
Į ìVolkswagenėkomercinių automobilių gamintojų kvietimą atsiliepė ir į renginį atvyko daugiau nei 3700 visų generacijų ìTransporterė savininkų. Tai pats didžiausias šio tipo automobilių sąskrydis. Svečiams surengta daugybė pramogų, mugių ir konkursų, išdalyta gausybė apdovanojimų ir nominacijų, o renginio programą vainikavo legendinės 6-ojo dešimtmečio britų grupės ìThe Whoė koncertas po atviru dangumi. Renginyje per tris dienas apsilankė 71 tūkst. lankytojų ir svečių.
"Šis grandiozinis suvažiavimas neabejotinai pateks į ìVolkswagenė istoriją. Tai renginys, kupinas emocijų, gyvybingumo ir, galiausiai, meilės ìVolkswagenė autobusėliams. Ypač norėčiau padėkoti itin lojaliems šių automobilių gerbėjams, kurie atvyko pas mus švęsti 60-metį, ñ sako ìVolkswagen Commercial Vehiclesė valdybos pirmininkas Stephanas Schalleris. ñ Renginio mastas ir tarptautinis pobūdis rodo, kad mes turime aibę gerbėjų visame pasaulyje, kurių lojalumas ìVolkswagenė markei nekelia jokių abejonių."
Išties, renginyje netrūko užsienio svečių. Be Vokietijos ìBulliė gerbėjų, sąskrydyje dalyvavo per 800 VW autobusiukų, kurias atvyko 2.500 žmonių iš 27 užsienio valstybių. Iš toliausiai atvykusio dalyvio apdovanojimą pelnė vairuotojas iš Rusijos, kuris į renginį savuoju ìMultivanė atvažiavo 2587 kilometrų atstumą. Dar didesnį kelią sukorė kai kurie iš 550 renginį nušvietusių žurnalistų: jie į Hanoverį atvyko iš Australijos, JAV ir net iš Taivanio.
Pagrindiniai renginio herojai visgi buvo legendiniai autobusėliai, dauguma iš jų ñ pirmosios ir antrosios kartos kemperiai. Jiems buvo paskirtas milžiniškas plotas aplink Hanoverio parodų centro paviljonus. Na, o jų vairuotojai, kurių dauguma ñ žilagalviai garbaus amžiaus žmonės, kaip senais gerais hipių laikais sutartinai lingavo ir dainavo, kuomet grupė ìThe Whoė uždainavo legendinę dainą ìMagic Busė.
ìVW Bulliė jubiliejinio renginio faktai
∑ Renginyje dalyvavo per 11.500 ìBulliė gerbėjų su 3724 automobiliais, kuriems išrikiuoti prireikė 137.000 kvadratinių metrų ploto
∑ 2.500 dalyvių su 800 autobusiukais atvyko iš užsienio valstybių
∑ Gausiausia užsieniečių grupė atvyko iš Olandijos (daugiau nei 200 automobilių)
∑ Didžioji dalis renginio dalyvių suvažiavo iš Vokietijos, Olandijos, Lenkijos, Čekijos, Danijos, Prancūzijos, Belgijos, D.Britanijos, Austrijos, Šveicarijos, Rusijos, Ukrainos ir Portugalijos
∑ Sąskrydžio dalyviams pamaitinti nemokamai buvo patiekta 44.500 bandelių, 6000 keptų dešrų, 1 tona keptų bulvyčių, išpilstyta 100 bačkų vokiško alaus
∑ Renginį nušvietė 550 žurnalistų iš 19 šalių, tarp jų ir iš Australijos, JAV bei Taivanio
∑ Sąskrydžio teritorijai aptverti panaudota 14 kilometrų kilnojamos tvoros; nutiesta 25 kilometrų elektros kabelio kemperiams maitinti; bendras renginio plotas - 330.000 m≤
∑ Scenos ir ekspozicijos įrangą, garso bei šviesos aparatūrą renginiui atgabeno 140 vilkikų
Oficialūs VW Bus Treffen tinklalapiai:
http://vw-bus-treffen.core4.de/gbr/folgeseite.php
http://www.benpon.com/
http://www.youtube.com/watch?v=f4xys9clVK0
1. Straipsnio autorius praeito savaitgalio VW jubiliejiniame renginyje.
-> didesnė
2. Visa VW autobusėlių karta nuo T1 iki T5.
-> didesnė
VW Bulli 60-ties metų jubiliejus (2007 m.)
Re: VW Bulli 60-ties metų jubiliejus (2007 m.)
Autogide:
http://www.autogidas.lt/straipsnis/vw-s ... lieju/3597
ìVolkswagenė koncernas švenčia Transporter automobilio gamybos 60 metų jubiliejų.
Pirmasis mikroautobusas tapo serijiniu 1950 metais. Po šešerių nuo gamybos pradžios, pagaminamų automobilių kiekis pasiekė 160 000 vienetų, o 1967-aisiais Vokietijoje gaminamų Volkswagen Transporter kiekis siekė 1,83 milijono automobilių.
Pirmoji Transporter serija tapo kultine.
1967 metų birželį, po 17 metų gamybos buvo sustabdyta pirmosios šio modelio automobilių kartos gamyba Vokietijoje. Brazilijoje šio modelio automobilių gamyba truko iki pat 2000 metų.
Dabartinė Transporter karta gaminama keturiomis versijomis ir yra viena iš pačių populiariausių komercinių automobilių Europoje.
Įkelta iš autogidas.lt.
http://www.autogidas.lt/straipsnis/vw-s ... lieju/3597
ìVolkswagenė koncernas švenčia Transporter automobilio gamybos 60 metų jubiliejų.
Pirmasis mikroautobusas tapo serijiniu 1950 metais. Po šešerių nuo gamybos pradžios, pagaminamų automobilių kiekis pasiekė 160 000 vienetų, o 1967-aisiais Vokietijoje gaminamų Volkswagen Transporter kiekis siekė 1,83 milijono automobilių.
Pirmoji Transporter serija tapo kultine.
1967 metų birželį, po 17 metų gamybos buvo sustabdyta pirmosios šio modelio automobilių kartos gamyba Vokietijoje. Brazilijoje šio modelio automobilių gamyba truko iki pat 2000 metų.
Dabartinė Transporter karta gaminama keturiomis versijomis ir yra viena iš pačių populiariausių komercinių automobilių Europoje.
Įkelta iš autogidas.lt.
Vienas geriausių transporto istorijos žinovų ir daugiausiai Lietuvoje rašiusiųjų transporto istorijos tema, buvo Liucijus Suslavičius, deja, jo jau nėra mūsų tarpe. Be daugybės straipsnių jis yra žinomas kaip vienas iš "Automobilis Lietuvoje 1918-1940" albumo autorių.
Daugiau apie autorių Vikipedijoje: http://lt.wikipedia.org/wiki/Liucijus_Suslavi%C4%8Dius
Tai vienas paskutiniųjų Liucijaus Suslavičiaus parašytų straipsnių, jis skirtas VW Transporter atsiradimui ir jo istorijai.
VWìTRANSPORTERì IR ÑTRANSPORTER MAYERì
1950 metų kovo 8 dieną Volfsburge prasidėjo iki šių dienų tebesitęsianti sėkmės istorija ñ nuo atstatytos ÑVolkswagenì gamyklos konvejerio nuriedėjo pirmieji ÑVW Transporterì ñ lengvi komerciniai automobiliai, sukurti panaudojus Ferdinando Porsche sukonstruoto standartinio Ñvabaloì važiuoklę ir kitus agregatus. Netrukus šie nedideli ir ne itin išvaizdūs automobiliai, vokiečių praminti Ñbullyì, pasklido ne tik po Vakarų Vokietiją, bet ir visą Europą, jie tapo naujos populiarios komercinių automobilių klasės pirmtakais, pavyzdžiu, kurį mėgdžiojo ir kopijavo kiti didieji automobilių gamintojai, maža to ñ dar ir suteikė jai savo vardą.
Išlikusios nuotraukos bei dokumentai pasakoja, jog krovininio Ñfolksvagenoì idėja, taip ir nerealizuota iki Antrojo pasaulinio karo, vėl atgimė 1947 metais, kai keli atstatomos karo metais gerokai apgriautos automobilių gamyklos darbininkai, panaudoję lengvojo automobilio ÑVolkswagenì dugną, pagamino sunkių plokščių pervežimui tarp cechų skirtą keistą transporto priemonę su plokščia platforma priekyje ir primityvia kabina gale, virš opozicinio variklio. Štai šį elektrokarą primenantį savaeigį vežimėlį pamatė Volfsburgan atvykęs automobilių ÑVolkswagenì importuotojas iš Olandijos Benas Ponas. Krovininis Ñfolksvagenasì! O kodėl gi ir ne? Ir balandžio 23 dieną jis savo užrašų knygutėje nupiešia primityvų eskizą, vaizduojantį krovininį furgonėlį su vairuotojo vieta priekyje, varikliu gale ir tarp jų esančiu krovinių skyriumi. Būsimojo Ñtransporterioì idėja gimė! Tačiau B.Ponui prireikė visų savo kaip prekybininko sugebėjimų, kad įtikinti konservatyvųjį ÑVolkswagenì vadovą profesorių Heinrichą Nordhoffą, kad šią idėją reikia įgyvendinti metale. Ir štai 1949 metų lapkričio mėnesį ÑVolkswagenì vadovybė jau galėjo apžiūrėti pirmąjį važiuojantį krovininio ÑTransporterì prototipą. Originali Ñvabaloì platforma pasirodė per silpna krovininiam automobiliui, tad Volfsburge sukonstravo laikantįjį kėbulą, kurio dugnas buvo privirintas prie dviejų uždaro dėžinio skerspjūvio lonžeronų. Priekinis ir galinis tiltai su torsionine pakaba buvo analogiški karinio ÑVolkswagen 82ì agregatams, gale dūzgė tas pat 1131 kūb. cm darbo tūrio 25 AG galios oru aušinamas opozicinis variklis. O 1950 metų kovą prasidėjo serijinė Ñtransporteriųì, koncerne gavusių indeksą ÑTyp 2ì gamyba, pradžioje ñ po 10 vienetų per dieną. Gaminami du modeliai ñ furgonas 750 kilogramų krovinio su šoninėmis ir galinėmis durimis bei aštuonių vietų kombi, kurio salone išėmus ten sumontuotas 2 sėdynių eiles, galima vežti tuos pačius 750 kilogramų krovinio. Po metų pradedamas gaminti pats gražiausias iš šios kartos Ñtransporteriųì ñ miniautobusas ÑSambaì. Jis dažomas dviem spalvomis, turi atidaromą stogą, net 21 įstiklintą langą ir yra gausiai padabintas chromuotomis detalėmis. 1952 metais pirkėjams pasiūlomas variantas su atviru kėbulu-platforma.
1954 metų spalio 9 dieną pagaminamas 100-tūkstantasis ÑVW Transporterì, visi jo variantai ñ o gamykla siūlo beveik 20 skirtingų išpildymo variantų ñ gauna naują 30 AG 1,2 litro darbo tūrio variklį. Bet sėkmingas modelis ñ per dieną pagaminama 80 Ñtransporteriųì ñ baigia Ñuždusintiì lengviesiems automobiliams gaminti skirtą įmonę. Tad 1955 metų pavasarį Hanoveryje pradedama statyti atskira gamykla krovininiams Ñfolksvagenamsì, ir vos už metų nuo jos konvejerio ima riedėti naujutėliai ÑTransporterì, nuo Volfsburge pagamintų Ñtransporteriųì besiskiriantys aukštesniu priekiniu stiklu ir Ñsnapeliuì virš jo, o kiek vėliau čia įsisavinama ir variklių jiems, forsuotų iki 34 AG, gamyba. Tačiau sinchronizuota pavarų dėžė pradedama montuoti tik 1959 metais. Praėjus 12 metų nuo ÑVW Typ 2ì gamybos pradžios, 1962 metų spalio 2 dieną Hanoveryje pagaminamas milijoninis ÑVW Transporterì. Netrukus automobilis imamas komplektuoti 1,5 litro darbo tūrio 42 AG varikliu, šoninės atveriamos į šonus durys pakeičiamos patogesnėmis atstumiamomis. ÑTransporteriaiì naudojami VFR kariuomenėje, pardavinėjami visame pasaulyje, itin populiarūs jie JAV, kur nedidukai autobusėliai tampa kultiniu Amerikos hipių automobiliu. Iki 1967 metų pabaigos pagaminama dar 800 tūkstančių pirmosios kartos Ñtransporteriųì. Tačiau laikai keičiasi, keičiasi ir mados, ÑTransporterì jau nebeatitinka tiek eksploatacinių reikalavimų, tiek pirkėjų poreikių, tad, nors gamybos apimtys dar nesumažėjo, jis turi Ñpasitraukti nuo scenosì.
Štai šioje vietoje prasideda dar viena istorija ñ istorija žmogaus, pašventusio savo gyvenimą ÑVW Transporterì tobulinimui. ÑTransporter Mayerì pravarde koncerne vėliau išgarsėjęs inžinierius Gustavas Mayeris. 1957 metais už nusižengimą iš Volfsburgo pervedamas dirbti į Hanoverį, neilgam, kaip jis tada manė. Tačiau viskas pasisuko kitaip... 1964 metais jam pavedama užsiimti pirmojo Ñtransporterioì modernizacija. O iš tikrųjų per tris metus G.Mayeris su savo komanda sukuria pirmą visiškai naują ÑfolksvagenąÃ¬ ñ juk Volfsburge tuo metu tebegaminamas tik kiek modernizuotas prieškarinis Ñvabalasì, o štai T2 ñ tai visai ne Ñperrengtasì nauju kėbulu ankstesnysis T1, o naujai sukonstruotas automobilis, išlaikęs tik bendrą su pirmtaku koncepciją, tą patį atstumą tarp tiltų ir tą patį pedalų bloką!
G.Mayeris nusprendė iš esmės pakeisti kėbulo konstrukciją ñ T2 gavo naują laikantįjį kėbulą, suvirintą iš dvigubų štampuotų iš plieno skardos elementų, sunkesnį nei pirmtako, bet ir gerokai standesnį, su priekyje sumontuotais deformaciniais elementais ir tvirtu buferiu. Jis atsisako standartinės ÑVolkswagenì pakabos su skersiniais torsionais bei išilginėmis svirtimis priekyje ir pakeičia ją pakaba su skersinėmis dvigubomis svirtimis. Gale iš pat pradžių buvo numatyta pakaba su skersai svyruojančiais pusašiais, tačiau pačiu paskutiniu momentu G.Mayeris pakeičia ją naujos konstrukcijos nepriklausoma torsionine pakaba, kuri, ratams judant aukštyn-žemyn, nekeičia ratų išvirtimo kampo ir provėžos. Tai buvo labai vykęs sprendimas, kurio dėka T2 ir jo palikuonis T3 išgarsėjo kaip labai stabilūs kelyje automobiliai. Atsižvelgus į padidėjusį nuosavą svorį, buvo padidintas variklio darbo tūris ñ iki 1,6 litro, iki 47 AG išaugo jo galia, iki 107 km/h ñ maksimalus greitis. Dabar Ñtransporterisì galėjo skrieti 110 km/h greičiu. O tai reikalavo geresnių stabdžių, tad jam sumontavo dviejų kontūrų stabdžių sistemą ir didesnius 14 colių skersmens diskus vietoje ankstesnių 13 colių.
2 ñ milijoninis Ñtransporterisì pagaminamas 1968 metų vasario 5 dieną, trečiasis milijonas baigiamas gaminti 1971 metų rugsėjo 17 dieną. Dabar T2 varo dar galingesnis variklis ñ 1,7 litro 66 AG oru aušinamas Ñbokserisì, kaip tokius opozicinius motorus vadina vokiečiai. Vairuotojo vietoje erdviau, montuojama reguliuojama ir turinti deformacinį elementą vairo kolonėlė, panoraminis stiklas leidžia geriau matyti kelią, nuo 1973 metų visi Ñtransporteriaiì tiekiami su saugos diržais, nuo 1972 metų jie jau turi diskinius stabdžius.
Eilinė modernizacija, kurios metu Ñtransporterisì gauna 70 AG išvystantį 1,97 litro darbo tūrio motorą, atliekama 1975 metais, gamykla padidina gaminamų modifikacijų skaičių. Dabar ÑVW Transporterì pirkėjas renkasi jam geriausiai tinkantį T2 net iš 30 modifikacijų, kurias visas tiekia pati gamykla. Tarp jų ñ net modeliai su automatine transmisija! Antrasis ÑTransporterì tapo net didesniu bestseleriu, nei pirmasis ñ gamykla Hanoveryje per metus pagamina po ketvirtį milijono automobilių. G.Meyeris sukonstruoja kelis prototipus su 4x4 tipo pavara ir inžinieriai-bandytojai, jo vadovaujami, be nuotykių įveikia Saharą.
Kol T2 sėkmingai rieda nuo konvejerio, konstruktorių biure ÑTransporterių Meyerisì su savo bendradarbiais,pirmą kartą ÑVolkswagenì istorijoje pasitelkę kompiuterius, jau konstruoja T3 - didesnį, platesnį, kiek sunkesnį ir kampuotą trečiosios kartos ÑTransporterì. Beje, atsisakymas nuo užapvalintos priekinės kėbulo dalies nebuvo mados reikalas ñ G.Meyerio komanda aptakumo bandymų metu nustatė, kad automobilio su varikliu gale padidintą jautrumą šoniniam vėjui galima kompensuoti, pakeitus kėbulo priekinės dalies formą! Beje, konstruodami T3, inžinieriai atsižvelgė į naujus, griežtesnius pasyviojo saugumo reikalavimus ir priekyje, vairuotojo kelių aukštyje sumontavo papildomą standumo elementą, apsaugantį žmones frontalinio smūgio atveju. Nuo 1720 mm iki 1845 mm padidinus laikančio kėbulo plotį, T3 priekyje galėjo susėsti jau ne du, o trys žmonės, 60 mm pailginus automobilio bazę, atitinkamai padidėjo ñ iki 4570 mm ñ jo ilgis bei talpa. Galinėje pakaboje torsionai buvo pakeisti cilindrinėmis spyruoklėmis, su spyruoklių viduje sumontuotais teleskopiniais amortizatoriais. Trečioji Ñtransporteriųì karta startuoja 1979 metais, vis dar su oru aušinamais karbiuratoriniais varikliais, bet tik vienas jų ñ 1,97 litro darbo tūrio 70 AG motoras tenkina daugumą pirkėjų ñ judėjimo greičiai išaugo, modeliai su baziniu 50 AG varikliu jau tampa kliuviniu eisme, be to, benzino kainos vis kyla. ÑTransporterių Meyerisì randa sprendimą ñ parengia modifikaciją su skysčiu aušinamu 4 cilindrų 50 AG dyzeliniu varikliu. Serijinė tokių variklių gamyba pradedama 1981 metais, o dar po metų oru aušinamus variklius pakeičia nauji taip pat skysčiu aušinami benzininiai motorai. Oru aušinamų Ñbokseriųì, pasižymėjusių charakteringu sodriu ventiliatoriaus turbinos ūžesiu, laikas praėjo negrįžtamai. Greta 4x2 tipo standartinių modelių siūlomi ÑTransporter Syncroì, pasižymintys neeiliniu pravažumu bekele. Vykęs T3 priekinės dalies dizainas vėliau pritaikomas didesniesiems Ñbroliamsì ñ ÑVolkswagen LTì šeimynos krovininiams automobiliams.
Tačiau koncepcija su varikliu gale, puikiai užsirekomendavusi pirmaisiais pokario dešimtmečiais, užleidžia modernesnei, kai variklis įrengiamas priekyje ir varo priekinius ratus. G.Meyeris devintojo dešimtmečio pradžioje užsiima sekančios kartos Ñtransporteriuì ñ T4 ir iki savo išėjimo į pensiją spėja parengti jo konstrukciją. Šiandien visur sutinkami T4 ir naujesni T5 ñ tai irgi šio transporterių konstruktoriaus idėjų realizacija.
2007.10.12...www.oldtimer.ten.lt
Papildymas iliustracijomis.
1. 1947 metais Ben Pon ranka pieštas transporterio eskizas ir pastabos.
Ši užrašų knygelė tapo VW Transporterio istorijos dalimi.
2. 1947 metais iš VW dalių pagamintas transporteris, naudotas gamyklos reikmėms.
3. Konstrukcinė schema (1953 m.).
4. 1956 metų nuotrauka, nauja VW Transporterių gamykla Hanoveryje.
5. 1962 m. spalis, pirmasis milijonas.
6. 1968 m. vasaris, pagaminama du milijonai Transporterių.
7. T2 Transporterio konstrukcinė schema (1971 m.).
8. Transporterio schema (1976 m.).
9. VW Transporterių inžinierius ir konstruktorius Gustav Mayer, 2007 metų renginyje Transporterių sukūrimo 60-mečiui pažymėti.
10. VW reklamos fragmentas, simbolizuojantis visas Transporterių kartas.
Daugiau apie autorių Vikipedijoje: http://lt.wikipedia.org/wiki/Liucijus_Suslavi%C4%8Dius
Tai vienas paskutiniųjų Liucijaus Suslavičiaus parašytų straipsnių, jis skirtas VW Transporter atsiradimui ir jo istorijai.
VWìTRANSPORTERì IR ÑTRANSPORTER MAYERì
1950 metų kovo 8 dieną Volfsburge prasidėjo iki šių dienų tebesitęsianti sėkmės istorija ñ nuo atstatytos ÑVolkswagenì gamyklos konvejerio nuriedėjo pirmieji ÑVW Transporterì ñ lengvi komerciniai automobiliai, sukurti panaudojus Ferdinando Porsche sukonstruoto standartinio Ñvabaloì važiuoklę ir kitus agregatus. Netrukus šie nedideli ir ne itin išvaizdūs automobiliai, vokiečių praminti Ñbullyì, pasklido ne tik po Vakarų Vokietiją, bet ir visą Europą, jie tapo naujos populiarios komercinių automobilių klasės pirmtakais, pavyzdžiu, kurį mėgdžiojo ir kopijavo kiti didieji automobilių gamintojai, maža to ñ dar ir suteikė jai savo vardą.
Išlikusios nuotraukos bei dokumentai pasakoja, jog krovininio Ñfolksvagenoì idėja, taip ir nerealizuota iki Antrojo pasaulinio karo, vėl atgimė 1947 metais, kai keli atstatomos karo metais gerokai apgriautos automobilių gamyklos darbininkai, panaudoję lengvojo automobilio ÑVolkswagenì dugną, pagamino sunkių plokščių pervežimui tarp cechų skirtą keistą transporto priemonę su plokščia platforma priekyje ir primityvia kabina gale, virš opozicinio variklio. Štai šį elektrokarą primenantį savaeigį vežimėlį pamatė Volfsburgan atvykęs automobilių ÑVolkswagenì importuotojas iš Olandijos Benas Ponas. Krovininis Ñfolksvagenasì! O kodėl gi ir ne? Ir balandžio 23 dieną jis savo užrašų knygutėje nupiešia primityvų eskizą, vaizduojantį krovininį furgonėlį su vairuotojo vieta priekyje, varikliu gale ir tarp jų esančiu krovinių skyriumi. Būsimojo Ñtransporterioì idėja gimė! Tačiau B.Ponui prireikė visų savo kaip prekybininko sugebėjimų, kad įtikinti konservatyvųjį ÑVolkswagenì vadovą profesorių Heinrichą Nordhoffą, kad šią idėją reikia įgyvendinti metale. Ir štai 1949 metų lapkričio mėnesį ÑVolkswagenì vadovybė jau galėjo apžiūrėti pirmąjį važiuojantį krovininio ÑTransporterì prototipą. Originali Ñvabaloì platforma pasirodė per silpna krovininiam automobiliui, tad Volfsburge sukonstravo laikantįjį kėbulą, kurio dugnas buvo privirintas prie dviejų uždaro dėžinio skerspjūvio lonžeronų. Priekinis ir galinis tiltai su torsionine pakaba buvo analogiški karinio ÑVolkswagen 82ì agregatams, gale dūzgė tas pat 1131 kūb. cm darbo tūrio 25 AG galios oru aušinamas opozicinis variklis. O 1950 metų kovą prasidėjo serijinė Ñtransporteriųì, koncerne gavusių indeksą ÑTyp 2ì gamyba, pradžioje ñ po 10 vienetų per dieną. Gaminami du modeliai ñ furgonas 750 kilogramų krovinio su šoninėmis ir galinėmis durimis bei aštuonių vietų kombi, kurio salone išėmus ten sumontuotas 2 sėdynių eiles, galima vežti tuos pačius 750 kilogramų krovinio. Po metų pradedamas gaminti pats gražiausias iš šios kartos Ñtransporteriųì ñ miniautobusas ÑSambaì. Jis dažomas dviem spalvomis, turi atidaromą stogą, net 21 įstiklintą langą ir yra gausiai padabintas chromuotomis detalėmis. 1952 metais pirkėjams pasiūlomas variantas su atviru kėbulu-platforma.
1954 metų spalio 9 dieną pagaminamas 100-tūkstantasis ÑVW Transporterì, visi jo variantai ñ o gamykla siūlo beveik 20 skirtingų išpildymo variantų ñ gauna naują 30 AG 1,2 litro darbo tūrio variklį. Bet sėkmingas modelis ñ per dieną pagaminama 80 Ñtransporteriųì ñ baigia Ñuždusintiì lengviesiems automobiliams gaminti skirtą įmonę. Tad 1955 metų pavasarį Hanoveryje pradedama statyti atskira gamykla krovininiams Ñfolksvagenamsì, ir vos už metų nuo jos konvejerio ima riedėti naujutėliai ÑTransporterì, nuo Volfsburge pagamintų Ñtransporteriųì besiskiriantys aukštesniu priekiniu stiklu ir Ñsnapeliuì virš jo, o kiek vėliau čia įsisavinama ir variklių jiems, forsuotų iki 34 AG, gamyba. Tačiau sinchronizuota pavarų dėžė pradedama montuoti tik 1959 metais. Praėjus 12 metų nuo ÑVW Typ 2ì gamybos pradžios, 1962 metų spalio 2 dieną Hanoveryje pagaminamas milijoninis ÑVW Transporterì. Netrukus automobilis imamas komplektuoti 1,5 litro darbo tūrio 42 AG varikliu, šoninės atveriamos į šonus durys pakeičiamos patogesnėmis atstumiamomis. ÑTransporteriaiì naudojami VFR kariuomenėje, pardavinėjami visame pasaulyje, itin populiarūs jie JAV, kur nedidukai autobusėliai tampa kultiniu Amerikos hipių automobiliu. Iki 1967 metų pabaigos pagaminama dar 800 tūkstančių pirmosios kartos Ñtransporteriųì. Tačiau laikai keičiasi, keičiasi ir mados, ÑTransporterì jau nebeatitinka tiek eksploatacinių reikalavimų, tiek pirkėjų poreikių, tad, nors gamybos apimtys dar nesumažėjo, jis turi Ñpasitraukti nuo scenosì.
Štai šioje vietoje prasideda dar viena istorija ñ istorija žmogaus, pašventusio savo gyvenimą ÑVW Transporterì tobulinimui. ÑTransporter Mayerì pravarde koncerne vėliau išgarsėjęs inžinierius Gustavas Mayeris. 1957 metais už nusižengimą iš Volfsburgo pervedamas dirbti į Hanoverį, neilgam, kaip jis tada manė. Tačiau viskas pasisuko kitaip... 1964 metais jam pavedama užsiimti pirmojo Ñtransporterioì modernizacija. O iš tikrųjų per tris metus G.Mayeris su savo komanda sukuria pirmą visiškai naują ÑfolksvagenąÃ¬ ñ juk Volfsburge tuo metu tebegaminamas tik kiek modernizuotas prieškarinis Ñvabalasì, o štai T2 ñ tai visai ne Ñperrengtasì nauju kėbulu ankstesnysis T1, o naujai sukonstruotas automobilis, išlaikęs tik bendrą su pirmtaku koncepciją, tą patį atstumą tarp tiltų ir tą patį pedalų bloką!
G.Mayeris nusprendė iš esmės pakeisti kėbulo konstrukciją ñ T2 gavo naują laikantįjį kėbulą, suvirintą iš dvigubų štampuotų iš plieno skardos elementų, sunkesnį nei pirmtako, bet ir gerokai standesnį, su priekyje sumontuotais deformaciniais elementais ir tvirtu buferiu. Jis atsisako standartinės ÑVolkswagenì pakabos su skersiniais torsionais bei išilginėmis svirtimis priekyje ir pakeičia ją pakaba su skersinėmis dvigubomis svirtimis. Gale iš pat pradžių buvo numatyta pakaba su skersai svyruojančiais pusašiais, tačiau pačiu paskutiniu momentu G.Mayeris pakeičia ją naujos konstrukcijos nepriklausoma torsionine pakaba, kuri, ratams judant aukštyn-žemyn, nekeičia ratų išvirtimo kampo ir provėžos. Tai buvo labai vykęs sprendimas, kurio dėka T2 ir jo palikuonis T3 išgarsėjo kaip labai stabilūs kelyje automobiliai. Atsižvelgus į padidėjusį nuosavą svorį, buvo padidintas variklio darbo tūris ñ iki 1,6 litro, iki 47 AG išaugo jo galia, iki 107 km/h ñ maksimalus greitis. Dabar Ñtransporterisì galėjo skrieti 110 km/h greičiu. O tai reikalavo geresnių stabdžių, tad jam sumontavo dviejų kontūrų stabdžių sistemą ir didesnius 14 colių skersmens diskus vietoje ankstesnių 13 colių.
2 ñ milijoninis Ñtransporterisì pagaminamas 1968 metų vasario 5 dieną, trečiasis milijonas baigiamas gaminti 1971 metų rugsėjo 17 dieną. Dabar T2 varo dar galingesnis variklis ñ 1,7 litro 66 AG oru aušinamas Ñbokserisì, kaip tokius opozicinius motorus vadina vokiečiai. Vairuotojo vietoje erdviau, montuojama reguliuojama ir turinti deformacinį elementą vairo kolonėlė, panoraminis stiklas leidžia geriau matyti kelią, nuo 1973 metų visi Ñtransporteriaiì tiekiami su saugos diržais, nuo 1972 metų jie jau turi diskinius stabdžius.
Eilinė modernizacija, kurios metu Ñtransporterisì gauna 70 AG išvystantį 1,97 litro darbo tūrio motorą, atliekama 1975 metais, gamykla padidina gaminamų modifikacijų skaičių. Dabar ÑVW Transporterì pirkėjas renkasi jam geriausiai tinkantį T2 net iš 30 modifikacijų, kurias visas tiekia pati gamykla. Tarp jų ñ net modeliai su automatine transmisija! Antrasis ÑTransporterì tapo net didesniu bestseleriu, nei pirmasis ñ gamykla Hanoveryje per metus pagamina po ketvirtį milijono automobilių. G.Meyeris sukonstruoja kelis prototipus su 4x4 tipo pavara ir inžinieriai-bandytojai, jo vadovaujami, be nuotykių įveikia Saharą.
Kol T2 sėkmingai rieda nuo konvejerio, konstruktorių biure ÑTransporterių Meyerisì su savo bendradarbiais,pirmą kartą ÑVolkswagenì istorijoje pasitelkę kompiuterius, jau konstruoja T3 - didesnį, platesnį, kiek sunkesnį ir kampuotą trečiosios kartos ÑTransporterì. Beje, atsisakymas nuo užapvalintos priekinės kėbulo dalies nebuvo mados reikalas ñ G.Meyerio komanda aptakumo bandymų metu nustatė, kad automobilio su varikliu gale padidintą jautrumą šoniniam vėjui galima kompensuoti, pakeitus kėbulo priekinės dalies formą! Beje, konstruodami T3, inžinieriai atsižvelgė į naujus, griežtesnius pasyviojo saugumo reikalavimus ir priekyje, vairuotojo kelių aukštyje sumontavo papildomą standumo elementą, apsaugantį žmones frontalinio smūgio atveju. Nuo 1720 mm iki 1845 mm padidinus laikančio kėbulo plotį, T3 priekyje galėjo susėsti jau ne du, o trys žmonės, 60 mm pailginus automobilio bazę, atitinkamai padidėjo ñ iki 4570 mm ñ jo ilgis bei talpa. Galinėje pakaboje torsionai buvo pakeisti cilindrinėmis spyruoklėmis, su spyruoklių viduje sumontuotais teleskopiniais amortizatoriais. Trečioji Ñtransporteriųì karta startuoja 1979 metais, vis dar su oru aušinamais karbiuratoriniais varikliais, bet tik vienas jų ñ 1,97 litro darbo tūrio 70 AG motoras tenkina daugumą pirkėjų ñ judėjimo greičiai išaugo, modeliai su baziniu 50 AG varikliu jau tampa kliuviniu eisme, be to, benzino kainos vis kyla. ÑTransporterių Meyerisì randa sprendimą ñ parengia modifikaciją su skysčiu aušinamu 4 cilindrų 50 AG dyzeliniu varikliu. Serijinė tokių variklių gamyba pradedama 1981 metais, o dar po metų oru aušinamus variklius pakeičia nauji taip pat skysčiu aušinami benzininiai motorai. Oru aušinamų Ñbokseriųì, pasižymėjusių charakteringu sodriu ventiliatoriaus turbinos ūžesiu, laikas praėjo negrįžtamai. Greta 4x2 tipo standartinių modelių siūlomi ÑTransporter Syncroì, pasižymintys neeiliniu pravažumu bekele. Vykęs T3 priekinės dalies dizainas vėliau pritaikomas didesniesiems Ñbroliamsì ñ ÑVolkswagen LTì šeimynos krovininiams automobiliams.
Tačiau koncepcija su varikliu gale, puikiai užsirekomendavusi pirmaisiais pokario dešimtmečiais, užleidžia modernesnei, kai variklis įrengiamas priekyje ir varo priekinius ratus. G.Meyeris devintojo dešimtmečio pradžioje užsiima sekančios kartos Ñtransporteriuì ñ T4 ir iki savo išėjimo į pensiją spėja parengti jo konstrukciją. Šiandien visur sutinkami T4 ir naujesni T5 ñ tai irgi šio transporterių konstruktoriaus idėjų realizacija.
2007.10.12...www.oldtimer.ten.lt
Papildymas iliustracijomis.
1. 1947 metais Ben Pon ranka pieštas transporterio eskizas ir pastabos.
Ši užrašų knygelė tapo VW Transporterio istorijos dalimi.
2. 1947 metais iš VW dalių pagamintas transporteris, naudotas gamyklos reikmėms.
3. Konstrukcinė schema (1953 m.).
4. 1956 metų nuotrauka, nauja VW Transporterių gamykla Hanoveryje.
5. 1962 m. spalis, pirmasis milijonas.
6. 1968 m. vasaris, pagaminama du milijonai Transporterių.
7. T2 Transporterio konstrukcinė schema (1971 m.).
8. Transporterio schema (1976 m.).
9. VW Transporterių inžinierius ir konstruktorius Gustav Mayer, 2007 metų renginyje Transporterių sukūrimo 60-mečiui pažymėti.
10. VW reklamos fragmentas, simbolizuojantis visas Transporterių kartas.
- dzo_marija
- Posts: 1695
- Joined: 2007 Oct 22 Mon, 8:38
- Location: Vilnius
Labai įdomus straipsnis, daugiau tokių norėtųsi gimtąja kalba...
Apie autobusėlius nelabai nutuokiu, tik tiek kad jie be galo gražūs ir patogūs , tad naujiena buvo tai jog T1 su T2 beveik neturi nieko bendro, visiškai skirtingi transporteriai. Kai tuo tarpu vabalai paėmus nuo pirmo iki paskutinio meksikietiško vistiek yra kaip ir vienas ir tas pats automobilis....
Apie autobusėlius nelabai nutuokiu, tik tiek kad jie be galo gražūs ir patogūs , tad naujiena buvo tai jog T1 su T2 beveik neturi nieko bendro, visiškai skirtingi transporteriai. Kai tuo tarpu vabalai paėmus nuo pirmo iki paskutinio meksikietiško vistiek yra kaip ir vienas ir tas pats automobilis....